29.9.2021

Musiikin kautta venäjään

Marja Pylkäs tekee Juhlarahaston tuella opetusmusiikkia venäjä vieraana kielenä -opetukseen. 2021

Kuva sohvalla, sohvapöydällä ja kitaralla sisustetusta huoneesta

Olen nyt kuukauden tehnyt kokopäiväisesti hanketta. Otin virkavapaata omasta työstäni espanjan ja venäjän aineopettajana ja olen nyt istunut kotona säveltämässä.Olen hirveän innoissani, onnellinen ja kiitollinen että sain rahoitusta tähän projektiin.

Biisit ovat kaikki nyt olemassa, hauskoja ralleja on tulossa. Olen jo äänittänyt lauluja ja kutsunut muitakin laulajia laulamaan niitä. Seuraavaksi äänitetään lisää instrumentteja”, kertoo Marja Pylkäs.

Jyväskylän kaupunki sai Juhlarahastolta apurahaa venäjä vieraana kielenä ‑opetuksen käyttöön tehtäviin lauluihin ja musiikkivideoihin tekstityksineen. Marja Pylkäs keksi idean hankkeeseen oppitunnilla. Hän opettaa 4.-9.-luokkalaisia jyväskyläläisissä kouluissa.

”Minua kiinnostaa musiikki ja toiminnallisuus kielten oppimisessa. Lapselle vieraan kielen opiskelu on leikkiä, tutkimusta ja testaamista, ja tätä tutkimusmatkaa on hyvä tehdä innostavan ja mukaansatempaavan materiaalin tukemana.

Kerran etsin venäjän oppitunnilla kuukausista kertovaa laulua. En löytänyt tarpeeksi yksinkertaista ja menevää kappaletta, johon kuudesluokkalainen voisi tarttua.

Internetistä julkisesti löytyneetvenäjän opetusvideot olivat joko liian monimutkaisia kielen aloittajille, niiden tekninen toteutus oli heikko tai laulut eivät yksinkertaisesti temmanneet mukaansa. Opetan myös espanjaa, ja sen oppitunneille olen löytänyt helposti opetusvideoita”, Pylkäs kertoo.

Pylkäs on tehnyt itse teatteria ja harrastanut musiikkia lapsesta asti. Se näkyy hänen oppitunneillaan ja innovaatioissaan.

”Minua kiinnostaa musiikki ja toiminnallisuus kielten oppimisessa. Lapselle vieraan kielen opiskelu on leikkiä, tutkimusta ja testaamista, ja tätä tutkimusmatkaa on hyvä tehdä innostavan ja mukaansatempaavan materiaalin tukemana.

Kerran etsin venäjän oppitunnilla kuukausista kertovaa laulua. En löytänyt tarpeeksi yksinkertaista ja menevää kappaletta, johon kuudesluokkalainen voisi tarttua.

Internetistä julkisesti löytyneetvenäjän opetusvideot olivat joko liian monimutkaisia kielen aloittajille, niiden tekninen toteutus oli heikko tai laulut eivät yksinkertaisesti temmanneet mukaansa. Opetan myös espanjaa, ja sen oppitunneille olen löytänyt helposti opetusvideoita”, Pylkäs kertoo.

Pylkäs on tehnyt itse teatteria ja harrastanut musiikkia lapsesta asti. Se näkyy hänen oppitunneillaan ja innovaatioissaan.

”Laulatan lapsia oppitunneilla ja olen käytännössä nähnyt, miten se innostaa ja auttaa lapsia oppimaan uutta kieltä. Juhlarahaston tukeman hankkeen tavoitteena on tehdä 8‑10venäjä vieraana kielenä -opetukseen tarkoitettua laulua. Lokakuussa alamme miettiä biisien kuvitusta videoiksi.

Animaatioihmisten kanssa on oltu jo yhteydessä ja suuri haaveeni on, että kaikki olisi valmista vielä tämän vuoden puolella. Animaatioiden valmistumisen aikataulu riippuu animaattoreiden omista aikatauluista.Jotain tulee ihan varmasti valmiiksi ennen joulua. Videot tulevat ainakin Jyväskylän kaupungin YouTube‑kanavalle vapaasti kaikkien käytettäväksi”, Pylkäs sanoo.

Tarkoituksena on saada jakoon myös biisien sanat ja soinnut, jotta musiikinopettajat tai musiikkitaustaiset kielten opettajat voivat niitä laulattaa. Suunnitelmissa on hakea hankkeelle jatkoa. Opetuslauluideoita riittää vielä.

”Tämä toimii! Olen huomannut, että studiovastaavakin on jo nyt oppinut venäjäksi tervehdyksiä ja sanoja äänityksien aikana! Hän on aivan onnessaan uuden oppimisesta.”